interview in Kuwaiti News Paper altaleea october 9th 2013 - in both arabic - English
http://www.taleea.com/index.php?option=com_content&view=article&id=6013:2013-10-08-13-41-34&catid=304:local-news1&Itemid=582
How did you start your human rights
trip?
I started this difficult journey ,
when i was a dramatist drowning into the dreams of the stage, a dramatist who
has friends on social networking sites, and suddenly got a message
from a friend in Bahrain telling her that they are in that day, they will gather
in the area of Pearl Roundabout, because they are now living a revolution
called a revolution pearls, specifically on February 14, 2011
كيف بدأتِ مشواركِ في حقوق
الإنسان؟
-
بدأت هذا المشوار الصعب، عندما كنت كاتبة مسرحية تغوص في أحلام
الخشبة، لديها صداقات على مواقع التواصل الاجتماعي، وفجأة وصلتها رسالة من صديقة
لها في البحرين تخبرها بأنهم في ذلك اليوم يجتمعون في ميدان دوار اللؤلؤة، لأنهم
الآن يعيشون ثورة اسمها ثورة اللؤلؤ، وتحديداً في 14 فبراير 2011.
How do you evaluate the human
rights in the Arab world?
There is a culture and
awareness, but do not know how to use them to serve the human, these
good tools with low moves makes us all vulnerable to these frequent repeated violations in the
Arab world.
In return of the silence about these
abuses, there is the continued persecution and extortion, deficit and inability
to face it.
كيف تقيّمين حقوق الإنسان في
العالم العربي؟
-
هناك وعي وثقافة، لكن لا نعرف كيف نوظفهما لخدمة الإنسان، وهذه
الأدوات الجيدة بتحريك منقوص منا يجعلنا جميعاً عُرضة لهذه الانتهاكات المتكررة
المزمنة في عالمنا العربي.
ففي مقابل الصمت إزاء هذه
الانتهاكات، هناك استمرار واضطهاد وابتزاز وعجز وعدم قدرة على المواجهة.
Who
is responsible for those violations that you have mentioned?
A
little work , and a lot of talk, but we should know what we are talking to and
what we refer. There hesitate in providing assistance, and some do not believe
that the work and talk together can save a life of a human being
oppressed or lost hope of prisoner behind bars.
most
of the human rights defenders started to believe that silence about some cases
may help them to avoid exposure to risks, because they are mostly vulnerable to
the threat and targeting, and this is the reality in which we live today
in all sorrow.
القليل يعمل، والكثير يتكلم، لكن
يجب أن نعلم في ما نحن نتكلم وإلى ماذا نشير. هناك من يتردد في تقديم المساعدة،
والبعض لا يؤمن بأن العمل والكلام معاً يمكنهما أن ينقذا حياة إنسان مظلوم أو سجين
فقد الأمل خلف القضبان.
وأصبح الكثير من الحقوقيين
والمدافعين عن حقوق الإنسان يؤمنون بأن الصمت عن بعض القضايا قد يجنبهم التعرُّض
للمخاطر، كونهم أكثر الناس تعرضاً للتهديد والاستهداف، وهذا هو الواقع الذي نعيشه
اليوم بكل أسى.
Arab
Spring الربيع العربي
Are
human rights are going on the right track, after the so-called Arab Spring? Or
is it going in the wrong direction? Why is that?
-
The Arab Spring is only a phase we are going through all of us, people
and regimes , but this stage has expanded the
campaign of violations in the right of the citizen, wherever he was, and we
have been started to be controlled by laws which were more
ambiguous and lost , such as anti-terrorism law, or the law of emergency
..
Those laws adopted by the regimes for the repression of
peaceful marches and protests in the Arab world, perhaps we can say that what
was under the table before the Arab Spring became with its full weight and
blood and wounds on the table today.
الربيع
العربي
هل
حقوق الإنسان تسير في المسار الصحيح، بعدما يسمى بالربيع العربي؟ أم انه يسير في
الاتجاه الخاطئ؟ ولماذا؟
- الربيع
العربي ما هو إلا مرحلة نمر بها جميعا، شعوبا وأنظمة، إلا أن هذه المرحلة وسعت
حملة الانتهاكات في حق المواطن، أينما كان، وأصبحت تحكمنا قوانين أكثر غموضا
وهلامية وضياعا، كقانون مكافحة الإرهاب، أو قانون الطوارئ..
تلك
القوانين التي اعتمدتها الأنظمة في قمع المسيرات السلمية والاحتجاجات في الوطن
العربي، ربما يمكننا القول بأن ما كان تحت الطاولة قبل الربيع العربي أصبح بكل
ثقله ودمه وجراحه على الطاولة اليوم.
can you compare between the
rights of the Arab citizen and the Western , even with the relative differences
between Arab and other countries ?
Human rights are natural,
universal, integrative , holistic inalienable , there is no so-called human
rights Arab and human rights -west, but there is a respect for the obligations
, or lack of respect for it , Arabic Regimes sign and ratify the
international human rights conventions , but actually they do not read it , and
do not know the real meaning of such a commitment, they rely first and foremost
on public policies and foreign policies with other countries, and think that
its strategic or political position may help them to overlook violations .
هل يمكن المقارنة بين حقوق المواطن
العربي ونظيره الغربي، حتى مع الفروق النسبية بين دولة عربية وأخرى؟
-
حقوق الإنسان هي حقوق طبيعية، عالمية، تكاملية، شمولية غير قابلة
للتصرف، فلا يوجد ما يسمى بحقوق الإنسان العربي وحقوق الإنسان الغربي، لكن هناك
احترام للالتزامات، أو عدم احترام لها، فالأنظمة العربية توقع وتصادق على اتفاقيات
حقوق الإنسان الدولية، لكنها في الحقيقة لا تقرأها، ولا تعرف المعنى الحقيقي لهكذا
التزام، فهي تعتمد أولا وأخيرا على سياساتها العامة وسياساتها الخارجية مع الدول
الأخرى، وتظن بأن موقعها الإستراتيجي أو مكانتها السياسية قد تساعدها على التغاضي
عن انتهاكاتها.
Have
you been harassed by a security or prevented from entering a particular
country, because of your human rights?
No
one published or wrote or talked about Human injustice unless he faces
insecure
of his Personal safety either by threat or extortion and harassment , by direct
or indirect speech human rights defender
always been threats by his family, and many of us lost a lot, on behalf of his
faith and his defense of the fair issues.
هل تعرضت لمضايقات من قِبل أحد
الأجهزة الأمنية أو مُنعت من دخول دولة معينة، بسبب نشاطك الحقوقي؟
-
لا أحد نشر أو كتب أو تحدث عن مظلومية أي إنسان آخر إلا وتعرَّض في
أمنه الشخصي، عن طريق التهديد والابتزاز والمضايقة بلهجة مباشرة أو غير مباشرة،
ودائما ما يتم تهديد المدافع عن حقوق الإنسان برزقه وأسرته، والكثير منا خسر
الكثير، مقابل إيمانه ودفاعه عن القضايا العادلة.
Charge of spying تهمة التخابر
Do you have connections and relationships with
other human rights organizations and institutions ?
- This question may be a weapon used
against us, because there is a charge to dealing and collaborating with third
parties . only, because you announce your relationship with any organization
concerned with human rights abroad, and once you speak a little English and
pronounce the name of human rights organizations or civil society organization from
the West you may accuses of belonging to
it, as if it actually became a charge, this charge is a real unawareness of what Kuwait has signed and ratified on
by the international agreements, we are working within the global system,
side-to-side to follow up on how to conduct these conventions and how far does it contacts
our reality.
هل لديكم صلات وعلاقات بمنظمات ومؤسسات حقوقية أخرى؟
هذا السؤال قد يكون سلاحا يستخدم ضدنا، لأن هناك تهمة بالتعامل والتخابر مع
جهات خارجية فقط، لأنك تعلن عن علاقتك بأي منظمة تعنى بحقوق الإنسان في الخارج، وبمجرد
أن تتحدث القليل من الإنجليزية وتنطق اسم منظمة حقوقية أو منظمة مجتمع مدني غربية تتهم
بالانتماء إليها، وكأنها فعلا أصبحت تهمة، هذه التهمة هي جهل حقيقي بما قامت الكويت
بالتوقيع والتصديق عليه من اتفاقيات دولية، فنحن نعمل ضمن منظومة عالمية، جنبا إلى
جنب لمتابعة كيفية سير هذه الاتفاقيات وملامستها لواقعنا.
What does this mean? على ماذا يدل هذا الكلام
Shows the unawareness by the security authorities that do not
speak English fluently, and interpreted what it reads stimulatingly with what
you think about it !
Also the ignorance to what it called human
rights. That would be the umbrella that the security authorities
used to cover their work and relied upon in their work.
It
is supposed to be the first tool that the country should adopt to approach dealing
with others, so that it won't occur what would make us in permanent
embarrassment with the international community .
Going back to your question .. Yes,
certainly I am a member in the " Front Line defender" , and a member in the " network of
freedoms of human rights defenders " .
يدل على جهل أو تجهيل من قِبل السلطات الأمنية
التي لا تتحدث الإنجليزية بطلاقة، وتأول ما تقرأه بما يتناسب ورأيها فيك، وجهلها أيضا
بما يسمى بحقوق الإنسان، تلك المظلة التي يجب أن تكون قد أستظلت هذه الأدوات الأمنية
بظلها، واستندت إليها في عملها. ومن المفترض أن تكون هي أداة الدولة الأولى التي تنتهج
هذا النهج في التعامل مع الآخرين، كي لا يقع ما يجعلنا في حرج دائم مع المجتمع الدولي.
وبالعودة إلى سؤالك.. نعم، بكل تأكيد أنا عضو في منظمة المدافعين عن حقوق الإنسان،
وعضو في شبكة حريات للمدافعين عن حقوق الإنسان.
What's your relationship with the Kuwaiti
Society for Human Rights?
We have to ask ourselves, what are the functions
the Human Rights Association in any country? If we can answer this question ,
we can know where a human rights defender should be , and how the relationship
should be with such associations .
ما علاقتكم بالجمعية الكويتية لحقوق الإنسان؟
- علينا أن نسأل أنفسنا، ما وظيفة جمعية حقوق الإنسان
في أي بلد؟ إن استطعنا الإجابة عن هذا السؤال، يمكننا أن نعرف أين يجب أن يكون المدافع
عن حقوق الإنسان، وكيف يجب أن تكون علاقته بمثل هذه الجمعيات.
Supervision
side جهة رقابية
So, to say the question in another way? What is the
purpose of human rights associations?
Supposed to have these associations to
monitor , follow up the incidence and violations in the human right, to write
it , document it, and working on Reducing it from the occurring
A cross
obliging the state to ratify the conventions and treaties and international
conventions reserves to each person walking on its land his rights and dignity.
It is the regulator that can be resorted to
in if any human rights violations occurred , it is an open door for all,
without exception or discrimination in color, sex, language, religion or
political opinion, national or social origin or any other status.
إذن، لنقول السؤال
بطريقة اخرى؟ ما الهدف من جمعيات حقوق الإنسان؟
- المفترض ان هذه
الجمعيات تراقب وتتابع وقوع وحدوث انتهاكات في الحق الإنساني، وتقوم بتدوينها
وتوثيقها، وتعمل على الحد من وقوعها، عبر إلزام الدولة بالتصديق على اتفاقيات
ومعاهدات ومواثيق دولية تحفظ لكل من يسير على أرضها حقه وكرامته.
فهي الجهة الرقابية التي يمكن اللجوء إليها في حال حدوث انتهاك
لحقوق الإنسان، وهي الباب المفتوح للجميع، من دون استثناء أو تمييز في اللون أو
الجنس أو اللغة أو الدين أو الرأي السياسي أو الأصل الوطني أو الاجتماعي أو أي وضع
آخر.
Is there a mechanism to get the membership
of the Kuwaiti Society for Human Rights?
To get a seat on the board of the Human
Rights Association means that you are a man carrying the misery of your brother
human on your shoulder.
It is different with human rights
associations, the form of Registration supposed to be the formed in all
languages that inhabit the country, it is also supposed to publish reports of
violations with all the details as the victim passes , and also supposed to go
out to follow up the violations, wherever they are, and whenever they occur and
whatever they were .
هل هناك آلية للحصول على عضوية بالجمعية الكويتية لحقوق الإنسان؟
- الحصول على مقعد في
مجلس إدارة جمعية حقوق الإنسان يعني أنك إنسان تحمل شقاء أخيك الإنسان على كتفك.
والأمر مختلف مع جمعيات حقوق الإنسان، فمن المفترض أن تكون استمارة
الانتساب فيها بكل اللغات التي تقطن الوطن، كما أنها من المفترض أن تنشر تقارير
الانتهاكات، بتفاصيلها كما تنقلها الضحية، وأيضا من المفترض أن تخرج لمتابعة
الانتهاكات، أينما كانت، ومتى ما كانت وكيفما كانت.
The question is whether there is care and
periodic follow-up for the places where the rights of individuals have been violated
in social care homes, psychiatric or employment housing or any environment may
be well suited to digest a human right? Is there a follow-up committees by
associations and human rights organizations in Kuwait following the rights of every
one who's walking on the Kuwait land ?
والسؤال هو هل هناك رعاية
ومتابعة دورية للأماكن المنتهكة بها حقوق الأفراد في دور الرعاية الاجتماعية أو الطب
النفسي أو مساكن العمالة أو أي بيئة قد تكون مهيئة لهضم الحق الإنساني فيها؟ هل هناك
لجان متابعة من قِبل جمعيات ومنظمات حقوق الإنسان في الكويت تتابع بها حقوق كل من يسير
على الأرض هنا في الكويت ؟
Do you point
at the human
rights associations having lack of profession or they are absent?
Yes, we have a lack in the distribution roles
policy , perhaps because the distribution of roles requires qualified staff, to
be authorized to do tasks, and the staff requires training, training requires a
decent trainer , and the trainer needs to trainees, and trainees are the affiliated,
and thus we reach the big tangle of the associations and human rights
organizations which is how, when and why they allow all people to be members .
هل تشيرين إلى أن جمعيات حقوق الإنسان تفتقر إلى المهنية أم انها
مغيبة؟
- نعم، لدينا افتقار في
سياسة توزيع الأدوار، وربما لأن توزيع الأدوار يتطلب كوادر مؤهلة، ليتم توكيلها
للقيام بالمهمات، ولأن تأهيل الكوادر يتطلب تدريبا، والتدريب يتطلب مدربا محترما،
والمدرب بحاجة إلى متدربين، والمتدربون هم المنتسبون، وبهذا نصل إلى عقدة جمعيات
ومنظمات حقوق الإنسان الكبرى، وهي كيف ومتى ولماذا يُسمح للجميع بالانتساب؟
فجمعيات حقوق الإنسان تعتقد بأن فتح باب الانتساب لجلب كوادر مؤهلة
يعني سياسة الباب المفتوح، ما قد يهدد وجودها كمجلس إدارة دائم، متناسين أن إدارة
مثل هذه الجمعية تختلف عن إدارة جمعيات النفع العام أو مجالس إدارات الجمعيات
الأخرى، لذلك علينا وعلى الجمعيات إدراك ذلك، والعمل على تغيير سياساتها المغلقة،
فهي ليست منفضلة على أحد بانتمائه لها، وهي ليست ملكية خاصة.
Denial حالة
نكران
They say that the roof freedoms in Kuwait has
retreated , what do you think of this statement?
singing along by freedom of speech it’s a time
wont return , or why would people would be trialed by their intentions and
opinions ?
we have here the book
of a poet called Ahmed al raslany which was banned from being published just
because he pointed by its title that there are Stateless in Kuwait ( here is
bedoon ) , We are still at the stage of self-denial, and reject nominated
bedoon or stateless , even though they passed several labels ..ending up with stateless
recently, these cases did not find a solution to this day, and being paid by
its highly charges by the fourth generation now.
هناك من قال إن سقف
الحريات في الكويت تراجع، ما رأيك في هذا القول؟
التغني بحرية التعبير عن الرأي زمن ذهب بلا عودة، وإلا لمَ يحاكم
الناس على آرائهم ونواياهم؟
لدينا كتاب هنا للشاعر
أحمد الرسلاني تم منعه، بسبب إشارته إلى أن هناك «بدون» في الكويت، ونحن مازلنا في
مرحلة نكران الذات، ونرفض تسميتهم بالبدون، رغم أنهم مروا بعدة تسميات.. وآخرها
عديمي الجنسية، هذه الحالات التي لم نجد لها حلاً إلى يومنا هذا، والتي يدفع ثمنها
جيل رابع الآن.
How can the civil society organizations support
and promote freedoms of society ?
The institutions of civil society to be
aware of the reasons for being Pose and composition, and paint itself map and
plan of action, and to cooperate with other institutions , to be able to form a
network continue to be well-informed on the issues of the day , and create a
timetable for dealing with the emergency ones
but
unfortunately some of the institutions of civil society monopolized by tea
parties and social events and entertainment , forgetting that it has a great
responsibility , which simulate the performance and the government action and
correct its path in case of mistaking or walk side by side with it to ensure a
better reality for citizens.
It is also supposed to be the advisory side
of the youth movement that offers everything they need to walk on the correct
steps .
كيف لمؤسسات المجتمع المدني أن تدعم الحريات وتعزز قدرها في المجتمع؟
على مؤسسات المجتمع
المدني أن تعي أسباب تشكلها وتكوينها، وترسم لنفسها خارطة وخطة عمل، وأن تتعاون مع
بقية المؤسسات، لتتمكن من تشكيل شبكة تواصل، لتكون مطلعة على قضايا الساعة، وتهيئ
جدولا زمنيا للتعامل مع الطارئ منها، لكن للأسف بعض مؤسسات المجتمع المدني احتكرت
دعوات حفلات الشاي والمناسبات الاجتماعية والترفيهية، متناسية أن عليها مسؤولية
كبيرة، وهي محاكاة الأداء، والعمل الحكومي وتصحيح مساره، إن أخطأ أو السير معه،
جنبا إلى جنب، لضمان واقع أفضل للمواطنين.
كما أنه من المفترض لها أن تكون الجهة الاستشارية للحراك الشبابي
التي توفر كل ما يحتاجونه للسير على خطى صحيحة.
Private ownership ملكية خاصة
Do you think that some public benefit
associations and human rights organizations are subject to the effects of
religious, political or operate according to the private agendas ?
Some believe that the associations of
public benefit are inherited property between a stream or political orientation,
If the work was like that without faith, without
the real doctrine , we will not see the results that we can take an advantage
of , and you can watch our reality today, and must wonder whether there are
production and the completion on the level of these associations?
هل تعتقدين بأن بعض جمعيات
النفع العام والمؤسسات الحقوقية خاضعة لتأثيرات دينية أو سياسية أو تعمل وفقا
لأجندات خاصة؟
البعض يعتقد بأن جمعيات
النفع العام هي ملكية خاصة متوارثة بين تيار ما أو توجه سياسي ما، إن كان العمل
هكذا بلا إيمان وبلا عقيدة حقيقية سوف لن نرى نتائج يمكن الاستفادة منها، ويمكنك
أن تراقب واقعنا اليوم، ويجب أن نتساءل هل هناك إنتاج وإنجاز على صعيد هذه
الجمعيات؟
Since you are dramatist
, you hired that talent to the service of human rights? Or it far from your human
rights fight?
There is no writer lives humanitarian situations without
being affected , writer or intellectual who lives far away from the reality and
pain of people , he lives in his living in his ivory tower and his egomania in
his own way
I have several
writings, and I bet they will not see the light, as long as we measure human
rights with our own standards .
بما انك كاتبة مسرحية،
هل وظفتِ تلك الموهبة لخدمة حقوق الإنسان؟ أم انها بعيدة عن نضالك الحقوقي؟
- لا يوجد كاتب يعيش
حالات إنسانية لا يتأثر بها، فالكاتب أو المثقف الذي يعيش بعيداً عن واقعه وآلام
شعبه يعيش في برجه العاجي نرجسيته بطريقته الخاصة. لدي عدة كتابات، وأراهن على
أنها لن ترى النور، طالما نقيس حقوق الإنسان بمقاييسنا الخاصة.
Political opposition معارضة سياسية
You said you would support the appearance
of an opposition voice in Kuwait which is
national and politically matured.. What do you mean by that?
I am glad to find a dissenting voice, but what if this voice wants the eliminate
the other and fight it ? To be an opponent, you also have to respect the rights
of others, not to fight the dictatorship of others and you practice it your
self, opposition for opposition is the policy processed by the others, and the
principle of universality does not go on with one way figures, and that's what
scares me, I'm a woman who believes in Pluralism and others rights whom disagree
with me whether with their path , politic and doctrine, and the one who wants
to represent me should be like that as well, homeland is not a range, not a
party and not religion Home is everything to everything, and we are that every
thing.
قلتِ إنك تؤيدين بأن يظهر
في الكويت صوت معارض ناضج سياسيا وطنيا.. ماذا كنتِ تقصدين من ذلك؟
يسعدني أن أجد صوتا معارضا،
لكن ماذا لو كان هذا الصوت يريد إقصاء الآخر ويحاربه؟ فلكي تكون معارضا، عليك أيضا
أن تحترم حقوق الآخرين، لا أن تحارب ديكتاتورية ما وتأتي لتمارسها على غيرك، المعارضة
لأجل المعارضة هي سياسة ينتهجها البعض، كما أن مبدأ الشمولية لا يتماشى مع هذه الشخصيات
الأحادية الاتجاه، وهذا ما يخيفني، أنا امرأة مؤمنة بالتعددية ومؤمنة بحقوق الآخرين
ممن يختلفون عني نهجا ودينا وسياسة ومذهبا، ومن يريد أن يمثلني عليه أن يكون كذلك،
فالوطن ليس طائفة وليس حزبا وليس دينا.. الوطن هو كل شيء لكل شيء، ونحن الكل شيء.
From your point of view, where the Gulf
headed in light of the current developments?
Moving to more restrictions on human
rights, as long as people have become more awareness politically , and we're
still at the beginning of the road.
من وجهة نظرك، أين يتجه
الخليج في ظل التطورات الراهنة؟
- يتجه إلى المزيد من التضييق على حقوق الإنسان، طالما شعوبها أصبحت أكثر وعيا
سياسيا، ونحن مازلنا في بدايات الطريق.
What do you think of the youth movement in
the Kuwait? Where it will end?
I respect it very much, young people are
becoming bolder , more educated and more aware, but they need to be more open
to other cultures and accept the other, and without these young people, we
would find no home in the future, and I am fully confident that people will
end-to-goodness and not to evil.
ما رأيك في الحراك الشبابي
في الشارع الكويتي؟ وإلى أين سوف ينتهي؟
أحترمه كثيرا، فالشباب أصبحوا أكثر جرأة وأكثر ثقافة وأكثر وعيا، ولكنهم بحاجة
إلى المزيد من الانفتاح على ثقافات الآخرين وتقبل الآخر، ولولا هؤلاء الشباب، لما كنا
سنجد وطنا في المستقبل، وأنا واثقة تماما بأن الشعوب لا تنتهي إلا إلى الخير لا الشر.
تقدم الشعوب People headway
How do you see the map of the Political
scene in the coming period?
Depends entirely on the people, do they
have that patience, which guarantees to achieve their demands, or whether it
will be subjected to adjustments and temporal Satisfaction
The experience Bahraini example, the best
proof of political compromises and satisfaction throughout these past years,
and then the revolution returned , people heading away forward and their dreams
change, and the regimes show be aware of that, we should get over the seventies
and eighties and Dogmatic mentality that we used to live in opening the door for
dialogue, Repression won't benefit anyone, it would only lead
to the destruction of nations, and no one wants to drag his country into
destruction.
كيف ترين خريطة المشهد السياسي
خلال الفترة المقبلة؟
يعتمد تماما على الشعوب، هل تملك ذلك النفس الطويل الذي يضمن لها تحقيق مطالبها،
أم انها ستخضع للتسويات والترضيات المؤقتة؟، فالتجربة البحرينية مثلا خير دليل على
التسويات السياسية والترضية طوال تلك الأعوام الماضية، ومن ثم عادت الثورة، فالشعوب
تتقدم وأحلامها تتغيَّر، وعلى الأنظمة أن تعي ذلك، وأن تتجاوز عقليات السبعينات والثمانينات
والتحجر الفكري الذي كنا نعيشه، وتفتح بابا للحوار، فالقمع لم ولن ينفع أحداً، ولا
يؤدي إلا إلى دمار الأوطان، وما من أحد يريد جر وطنه إلى الدمار.
At the end of our conversation do you have
a message you want to send .. And to whom?
For regimes listen to your people
And to people .. listen to each other .
في نهاية حديثنا معك، هل
لديك رسالة تريدين أن توجهيها.. ولمن؟
- للأنظمة.. استمعوا إلى شعوبكم..
وإلى الشعوب.. استمعوا إلى
بعضكم.